دوشنبه، 7 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمداسماعیل دولابی

محمداسماعیل دولابی

محمداسماعیل دولابی معروف به حاج اسماعیل دولابی (زادهٔ ۱۲۸۲ - درگذشتهٔ ۹ بهمن ۱۳۸۱)، عارف عرفی‌گرای شیعی بود. و در جلساتی که سال‌ها در تهران برگزار می‌کرد به بیان مفاهیم عرفانی به روش تخاطب دو سویه (با مخاطب) بازگو می‌کرد. وی در آرامگاه فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شد.

زندگی‌نامه

محمداسماعیل دولابی در روستای دولاب از توابع تهران زاده شد. در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال به صورت آزاد به دانش‌آموزی در جلسات علمای دینی معاصر مانند آیت‌الله سید محمد شریف شیرازی، آیت‌الله شاه‌آبادی، آیت‌الله تقی بافقی، شیخ غلامعلی قمی و شیخ محمدجواد انصاری پرداخت.

محمداسماعیل دولابی در محافل پیرامون خود نماینده درک متفاوت و فراگیری از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی بود و این بیان جدید باعث جذب جوانان و قشر تحصیل‌کرده در جلسات هفتگی وعظ او بود.

آثار

از گفتارهای وی کتابی موضوعی با نام «مصباح‌الهدی» توسط یکی از شاگردان و دوستداران وی (مهدی طیب) گردآوری شده‌است که در زمان حیات دولابی توسط خود وی ایراداتی از این مجموعه گرفته شد. سخنان دولابی در کتاب مصباح الهدی توسط طیب دستخوش تغییرات اندکی شد که این موضوع باعث شد طیب اجازه چاپ این کتاب را با نام آقای دولابی از دست بدهد.

سری کتاب های طوبای محبت تا سال ۱۳۹۱، شش جلد می‌باشند که توسط فرزند او، محمد دولابی توسط انتشارات محبت چاپ و توزیع شدند. جلد یک این کتاب در زمان حیات دولابی به چاپ رسید. انتشارات محبت، چاپ آثار محمداسماعیل دولابی را بر عهده دارد. طوبای محبت تنها کتابی است که سخنان دولابی بدون هیچ تغییر و دخل و تصرفی در آن موجود می‌باشد. کتاب دیگری با عنوان (طوبای کربلا) توسط دوستداران وی با اقتباس از کتاب‌های طوبای محبت موجود می‌باشد. این کتاب، سخنان دولابی در مورد امام حسین (علیه السلام) و کربلا می‌باشد که از سری کتاب‌های طوبای محبت جمع آوری شده است.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.